وبلاگ شخصی حمید تدینی

برنامه نویس قالب و صفحات وب و سیستم های تحت وب

وبلاگ شخصی حمید تدینی

برنامه نویس قالب و صفحات وب و سیستم های تحت وب

برنامه نویس صفحات وب ، طراحی قالب ، سیستم های اطلاعاتی تحت وب ، ارائه پنل SMS و هاستینگ و دامنه ، افزایش رتبه سایت ها در اینترنت و ...

طبقه بندی موضوعی

انواع تجارت الکترونیکی

يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۲۲ ب.ظ

در دنیای امروزی ، تجارت الکترونیک نقش بسزایی را ایفا میکنید و در زندگی مردم رسوخ کرده است . به جرات میتوان گفت که برخی از افراد بدون تجارت الکترونیک از گشنگی خواهند مرد ! زندگی بسیاری از افراد امروزه بر مبنای تجارت الکترونیک و راه کارهایی که این سیستم نوین ارائه میدهد میچرخد و کمک شایانی نیز در سرعت ، دقت و امنیت کارها کرده است .

در این میان تجارت الکترونیک ، خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که در اینجا به آنها اشاره ای کلی خواهیم داشت :

تجارت الکترونیکی بسته به آن که مبتنی بر اینترنت یا سایر شبکه های رایانه ای باشد، به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  1. تجارت الکترونیکی مبتنی بر شبکه های ارتباطی عمومی ( مانند اینترنت )
  2. تجارت الکترونیکی مبتنی بر شبکه های ارتباطی خصوصی ( مانند اینترانت )


 تجارت الکترونیکی از حیث تراکنش ها نیز به انواعی تقسیم می شود که عبارتند از:


  1. ارتباط بنگاه و بنگاه ( B2B ): الگویی از تجارت الکترونیکی را گویند که طرفین معامله شرکت ها یا بنگاه ها هستند. ارتباط تجاری بین سازندگان قطعات خودرو سازان از این نوع است.
  2. ارتباط بنگاه و مصرف کننده ( B2C ): الگویی از تجارت الکترونیکی را گویند که بسیار متداول است و ارتباط تجاری مستقیماً بین شرکت ها و مشتریان یا مصرف کنندگان برقرار می شود.
  3. ارتباط مصرف کنندگان با شرکت ها ( C2B ): در این حالت، اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فرآورده ها یا خدمات خود را به شرکت ها می فروشند .
  4. ارتباط مصرف کننده با مصرف کننده ( C2C ): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف کنندگان است. مزایده ها و مناقصه های کالا از طریق اینترنت در این مقوله می گنجد.
  5. ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی ( B2A ): شامل کلیه تعاملات تجاری بین شرکت ها و سازمان های دولتی است. پرداخت مالیات ها و عوارض از این قبیل تعاملات محسو می شود. این حالت، ارتباط بنگاه ها و دولت ( B2G ) نیز نامیده می شود.
  6. ارتباط بین دولت و شهروندان ( G2C ):  الگویی از تجارت الکترونیکی است که در آن ارتباط بین دولت و آحاد مردم که شامل بنگاههای اقتصادی، مؤسسسات دولتی و کلیۀ شهرواندان است، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برقرار می شود. این الگو یکی از مؤلفه های دولت الکترونیکی نیز به شمار می رود.
  7. ارتباط بین بنگاه ها و کارمندان ( B2E ): الگویی دیگر از تجارت الکترونیکی است که در آن یک سازمان خدمات، محصولات یا اطلاعات مورد نیاز کارکنان خود را تحویل می دهد.
  8. فعالیت های تجاری سیار ( MC ): شامل تعاملات تجاری است که در یک محیط بی سیم به صورت سیار انجام می پذیرد.
  9. تجارت الکترونیک درون سازمانی: شامل کلیۀ فعالیت های درون سازمانی در رابطه با مبادلۀ کالا، خدمات یا اطلاعات بین واحدها و کارکنان گوناگون یک سازمان است.
  10. ارتباط بین دولت ها ( G2G ): این الگو ارتباط تجاری بین دولت ها در زمینه هایی مانند صادرات و ئاردات ( و یا بین سازمان های دولتی ) را در بر می گیرد.
  11. تجارت مشترک ( C2C ) : الگویی از تجارت الکترونیکی است که در آن افراد یا گروهها به صورت بر خط با یکدیگر همکاری دارند.


لازم به ذکر است که انواع فوق کاملاً مستقل از یکدیگر نیستند و طبق تعریف، برخی از آن ها که تأکید بر خرید و فروش ندارند، در قالب کسب و کار الکترونیکی می گنجند. علاوه بر این، سهم تجارت الکترونیکی از طریق B2C و B2B بیش از حالات دیگر گزارش شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی