وبلاگ شخصی حمید تدینی

برنامه نویس قالب و صفحات وب و سیستم های تحت وب

وبلاگ شخصی حمید تدینی

برنامه نویس قالب و صفحات وب و سیستم های تحت وب

برنامه نویس صفحات وب ، طراحی قالب ، سیستم های اطلاعاتی تحت وب ، ارائه پنل SMS و هاستینگ و دامنه ، افزایش رتبه سایت ها در اینترنت و ...

طبقه بندی موضوعی

انواع فریم ورک ها در محیط های مختلف

جمعه, ۱۷ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۳ ق.ظ

در این مقاله قصد داریم تا در ادامه مقاله ای با عنوان فریم ورک چیست ، به معرفی چندین فریم ورک برای هر یک از محیط های برنامه نویسی تحت وب مختلف بپردازم تا برنامه نویسان بتوانند برای انجام کارهای خود از این فریم ورک ها استفاده نمایند ...

البته قابل ذکر است که این فریم ورک ها حتما بهترین فریم ورک های مربوط به آن محیط ها نمی باشند و این فقط نظر شخصی بنده می باشد . اصولا هر برنامه نویس برای کار ، با محیط خاصی راحت تر می باشد و بهترین عمل برای وی انتخاب همان محیط برای انجام کارهای خود می باشد .

1. فریم ورک zend (فریم ورک PHP)

فریم ورک Zend معروف ترین فریم ورک برای PHP است و توسط شرکت Zend که سازنده زبان PHP است طراحی شده است. این فریم ورک شامل قاعده شیءگرایی می باشد, بسیار توسعه پذیر است و ابزارهای توکاری برای کار کردن با API هایی مثل Google , Amazon و  Flickr دارد.  License  آن هم   BSD   است که به شدت انعطاف پذیر بوده و شرط می‏کند که در صورت توسعه آن باید کد تولید شده کاملا انعطاف پذیر باشد. همچنین این Framework از PHP 4 پشتیبانی نمی‏کند و تنها در PHP 5 اجرا می‏شود. این Framework  و کامپوننت‏های فراوان آن برای پروژه‏های خیلی خیلی بزرگ مناسب است ولی برای خیلی از پروژه‏ها چیزهایی را ارائه می‏کند که خیلی بیشتر از نیاز آنها است و همچنین به طور نسبی از پیچیدگی‏هایی برخوردار است. خیلی از چیزهایی که Zend Framework داره، خیلی کم کاربرد است.  همچنین این Framework شما را به پیروی از MVC اجبار نمی‏کند. این مساله اگر چه از یک سو سبب انعطاف‏پذیری می‏شود ولی از سوی دیگر هم ممکن است کار شما را غیر استاندارد کند.

آدرس سایت سازنده : http://framework.zend.com



2. فریم ورک cakePHP (فریم ورک PHP)

این فریم ورک برای ایجاد پروژه های عظیم و یا پروژه های با امکانات زیاد حرف اول را می زند. این فریم ورک از MVC کامل پشتیبانی می‏کند. کاربران خیلی زیاد و فعالی دارد که ویژگی مهمی به حساب می‏آید. همچنین دارای راهنمای آنلاین است که به خوبی سازماندهی شده است. امکان یادگیری آن از طریق ویدیو های آموزشی نیز فراهم است. سایتهای زیادی با آن نوشته شده اند از جمله Mambo . این فریم ورک دو تا اشکال کوچک هم دارد. یکی این که بیش از اندازه کند است و دوم این که اسامی کلاسهای  آن خیلی عمومی طراحی شده است. برای نمونه کلاس Database که اگر شما هم کلاس مشابهی داشته باشید، سبب ایجاد ناهماهنگی در کد شما می‏شود . به طور کلی نصب CakePHP خیلی ساده است و راه انداختن اولیه سایت با آن کار ساده و آسانی است. بر خلاف Zend Framework که نمی‏دانستید از کجا باید آغاز کنید، در CakePHP  خیلی سریع می‏توانید یک سایت ساده راه بیاندازید.

آدرس سایت سازنده : http://www.cakephp.org




3. JQuery (فریم ورک جاوا اسکریپت)

این فریم ورک امکانات بسیار خوب و سریعی را برای استفاده DOM به برنامه نویس می دهد . ولی برای توسعه امکانات جالبی ندارد . همچنین وقتی از برنامه نویسی DOM خارج شویم کار مشکل می شود چون JQuery تقریبا هیچ امکانی برای محیط خارج از DOM ندارد و باید از کدهای جاوا اسکریپت معمولی استفاده کرد .

آدرس وب سایت سازنده : http://jquery.com




4. MooTools (فریم ورک جاوا اسکریپت)

این فریم ورک گسترده تر از JQuery می باشد و امکانات خیلی بیشتری برای خود جاوا اسکریپت و نه فقط برای DOM دارد . تقریبا همه قابلیت های JQuery را دارد بعلاوه امکاناتی اضافی برای کدنویسی جاوا اسکریپت . این فریم ورک امکانات تعریف شئ و متد را نیز به سادگی می دهد . 

بزرگترین عیبش در مقابل JQuery ، دشوار بودنش می باشد . 

آدرس وب سایت سازنده : http://www.mootools.net




5. فریم ورک گانتری (فریم ورک جوملا)

این فریم ورک برای راحت تر کردن کار طراحان برای ایجاد قالب های جوملا با امکانات مناسب و کامل می باشد . این فریم ورک با تکنولوژی آژاکس به شما کمک می کند تا طرح های وبسایت های مبنتی بر جوملا خود را با سرعت و کیفیت بالا ایجاد کرده و به کاربر نهایی ارائه دهید .

اما بزرگترین مشکل آن این است که دارای گزینه های فراوانی می باشد که گاهی اوقات باعث سردرگمی طراح می گردد .

آدرس وب سایت سازنده : http://www.gantry-framework.org



این لیست یک لیست کلی می باشد که کامل نیست و در حال تکمیل است .

در پست های بعدی بطور مجزا تمامی فریم ورک های مربوط به محیط های مختلف را بررسی می کنیم .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی